Internet utrotar svenskan.

Något som jag har märkt under min VFU är att internetspråk blir mer vanligt i elevernas texter. Nu menar jag inte sådant språk som LOL, BRB och olika smileys. Det jag menar är att många har en tendens att förkorta ord så som de gör (även jag ibland) när de skriver på svenska. Det är många som skriver e istället för är, de istället för det. "De e fint väder ida" Sedant är det många som har problem med att sätta ut skiljetecken. Jag vet inte om det varit så förut också, men jag har en känsla av att blivit vanligare i samband med att MSN och sms blivit mer utspritt. Hur många är det egentligen som bryr sig om skiljetecken när de sitter vid msn? Vilka bryr sig om stor och liten bokstav?
    Jag vet inte om det finns något att göra åt det. Kanske vore det klokt för svensklärare att prata om vad internetspråket kan göra med det vanliga språket. Eller så är det bara att låta det utvecklas och så får vi ett språk enbart av små bokstäver, utan skiljetecken och ord som ersatts av andra. Hm, jag känner att jag kanske gick lite till överdrift där det sista.. men jag ville bara uppmärksamma "problemet".

Kommentarer
Postat av: sophie

haha min UPPSATS! :D Snart har jag alla svar som behövs :p

2008-04-20 @ 13:09:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0