Stackars barn

image1
      Sådana här program gör mig irriterad och ibland arg. Visst, det är jättebra att barnen/ungdomarna får hjälp med sin fetma och det är ett bra sätt att visa världen hur farligt och vanligt det är med övervikt hos barn. Det jag stör mig på är att dessa barn exploateras. Priset för att få ett bra program är att dessa barn ger information om deras liv. Jag tycker inte att det är värt det. Det är en annan sak när det görs vikt- och hälsoprogram med vuxna. Jag menar inte att barn är dumma, det tycker jag absolut inte, men ett barn kan inte få en uppfattning om vad det innebär att synas i media. Inte ens alla vuxna förstår riktigt vad det innebär.
     Jag förstår att det behövs skräckexempel. för så som många lever idag är fruktansvärt. Använd då bara vuxna, men poängtera ofta att det är viktigt att även barn inte drabbas av fetma. Jag tycker att hela idén med att samla barn med övervikt och hjälpa dem är bra, men tv-kamerorna kan de slopa.
     Jag har samma åsikt om de där Nanny-programmen. De barnen som är med framställs som problembarn. Visserligen visas det i slutet att de visst kan vara snälla och att det är föräldrarna som har gjort fel, men det är ändå något som kanske kommer förfölja dem under en lång tid och det för ett beslut som deras föräldrar har tagit.
Så, slopa tv-programmen om problembarn.

Kommentarer
Postat av: Kusin Vitamin

Jag håller med dig! Samma sak tycker jag faktiskt om Fredrik i "Bonde söker fru". Han skulle INTE ha exponerats i TV. Han är verkligen så "udda" i jämförelse med alla andra att TV inte borde spunnit vidare på det. Men men... då kan vi också börja snacka om program som "outsiders"... Slutsats:
TV sänder det som säljer. Puss o kram //Linda

2008-04-12 @ 18:46:10
URL: http://hogberghallucinerar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0