Pinocchioeffekten : 130 sanningar om hur du funkar (Henrik Diamant, Mikael Zethelius)


Jag läste denna bok nyligen och jag fann den både rolig och intressant. Jag tror att man skulle kalla den "Psychology for dummies". Den gav många aha-upplevelser över varför vi människor (och även ibland djur) beter oss som vi gör.
Namnet Pinnochioeffekten kommer ifrån att boken utgår från att människor är som marionettdockor. Olika omständigheter drar i våra trådar och gör att vi beter oss på ett visst sätt.
Boken är tematiskt uppdelad och visar vilka trådar som påverkar åsikter, övertalningsförmågan, vår syn på pengar, visar hur vi beter oss i grupper och förhållanden samt hur våra sinnen påverkar.
Varje tema innehåller en rad olika undersökningar/försök som har gjorts på människor. Till viss del är det försök på djur också, men de är väldigt få och författarna visar tydligt att det är något de inte stödjer. Det är inte författarna som har gjort undersökningarna, utan de har skrivit runt försöken och förklarat dem.
Visst låter det intressant? Egentligen borde jag inte tipsa folk om att läsa den, eftersom den ibland kan ge mig ett övertag hur man kan bete sig i olika sammhang, till exempel vara manipulativ ;) Dock är jag så givmild så jag vill att ni ska kunna ta del av det också.
Boken blir bara bättre av att den är fylld av knasig kuriosa. Visste du till exempel att om Rice crispies skulle kunna prata så skulle de låta som Barbara Streisand?

Min andra blogg: http://escaleinen.blogg.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0