Signe Höjer - Mary Kingsley


Jag hade ju problem med vilken biografi jag skulle läsa. Jag stod i säkert i över en halvtimme och rotade bland alla biografier. Många var självbiografier, några var för tjocka (måste ju tänka på att jag har mycket annat att göra också), några verkade inte alls intressanta. Till slut bestämde jag mig för Mary Kingsley - forskningsresande i Västafrika, skriven av Signe Höjer. Jag har inte alls mycket kunskap om Kingsley, så jag tänkte att det kunde vara intressant och se hennes syn som mycket skilde sig från folk i hennes omgivning.

"Vem var denna märkliga kvinna som i slutet av 1800-talet lämnade det viktorianska England för att studera de primitiva religionerna hos Västafrikas stammar?
Det visste inte heller Signe Höjer förrän hon av en slump under sina forskningar i Västafrika stötte på Mary Kingsleys namn och beslöt att följa hennes spår.
'Till det yttre avvek hon åtskilligt från vår vanliga uppfattning om en upptäcksresande' skriver Signe Höjer i inledningen. 'Ingen tropikhjälm, inga khakibyxor. I sin långa viktorianska kjol, höghalsade vita blus och en liten skinnmössa knuten under hakan, styrde hon sin knaot genom vattenfallen eller vandrade obanade vägar genom djungler och träskmarker, ensam eller i sällskap med infödda.  Hon föll i floder, ramlade i fångstgropar, skrämde bort krokodiler, flodhästar och leoparder med en smäll av sin paraply'
År 1893, efter föräldrarnas död, kunde Mary påbörja sin första resa som bekostades genom att hon köpte och sålde sig fram som handelsresande utmed Västafrikas  kust, från Nigeria till Angola - liksom inåt landet bland kannibalstammar av skilda slag. Dessutom hade hon uppdrag av British Museum att samla sötvattenfisk.
'Den primitiva religionen måste studeras på platsen - inte vid kusterna eller i städerna, där andra civilisationer påverkat  invånarna' förklarar Mary, 'utan så långt inåt landet som möligt, dit civilisationen inte nått' De viktigaste forskningarna bedrev hon  i träsklandet mellan floderna Ogowe och Rembwe, områden
som ingen vit tidigare besökt. Många gånger är man ängslig för Marys liv, men hon lyckas alltida undkomma helskinnad från äventyren. Signe Höjer har i stor utsträckning valt låt att Mary själv berätta om sina tankar och upplevelser. Mary roar genom sitt originella uttryckssätt , sin friskhet och spontana humor"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0