Valkyria

Igår var jag och C och tittade på Valkyria på bio. Som de flesta av er kanske vet (eftersom det har gått mycket reklam om den på tv) handlar det om några människor i tyska försvarsmakten som tröttnat på Hitler och hans utplånanade av människor. De måste göra sig av med Hitler och de försöker på olika vis. Den som kommer att bli ledare för operationen är Claus Schenk von Stauffenberg (det som står om honom på wikipedia avslöjar mycket av filmen) som här spelas av Tom Cruise. Namnet Valkyria kommer från operationen som skulle verkställas efter Hitlers död. Läs mer här.
   Jag tyckte att filmen var bra och trovärdig, förutom att de inte pratar tyska då... men det  kan man ju inte begära. Jag tror det är bra för många att se den här, eftersom jag tror att man tar för givet att "alla tyskar" alltid var på Hitlers sida. Jag kan själv erkänna att jag ofta säger "tyskarna" istället för "nazisterna", i min undervisning. Det är tur att det finns filmer som kan påminna en.


Kommentarer
Postat av: Suneeta

Var den bra? Är det nån film du rekommenderar?!

2009-02-28 @ 19:37:17
URL: http://suneetas.blogg.se/
Postat av: JaanaBanana

Har nog missat denna films reklam på TV, men kul att få tips om bra filmer.. :)

2009-02-28 @ 19:54:17
URL: http://jaanaohranen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0